۶ خرداد ۱۳۸۸، ۱۴:۴۵

در دانشگاه قم عنوان شد‏

تغییر در زبان بر اندیشه جامعه تأثیر می‌گذارد ‏

قم - خبرگزاری مهر: رئیس سابق ‏پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی کشور، زبان و اندیشه را در یکدیگر تاثیرگذار دانست و ‏گفت: به طور یقین می‌توان گفت که هرگونه حرکتی در زبان در دراز مدت ‏تاثیر آشکاری در اندیشه یک جامعه می‌گذارد.‏

به گزارش خبرنگار مهر در قم، دکتر سعید عریان متخصص زبان‌های باستانی و رئیس سابق ‏پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث ‏فرهنگی کشور در پیش سمینار زبانشناسی قرآن کریم و متون دینی که  قبل از ظهر چهارشنبه در سالن اندیشه ‏دانشگاه قم برگزار شد، زبان ‏را مهم‌ترین ابزار بیان و بازدارنده ‏اندیشه دانست و گفت: تکنولوژی‌ها در آغاز شکل‌گیری تنها یک پدیده زبانی‌اند ولی بعدا با بار معنایی و ‏فرهنگی ‏خود به یک مفهوم فرهنگی تبدیل می‌شوند و بر ذهنیت انسان حاکمیت می‌یابند.‏

عریان با بیان این جمله وینگنشتاین فیلسوف و منتقد فرهنگی که «گزاره‌ها مبین فکرند، وسیله انتقال اندیشه‌اند، ‏چیزهایی هستند که با آنها ‏می‌اندیشیم»، تصریح کرد: باید توجه داشت که تکنولوژی‌ها و بار معنایی و فرهنگی ‏آنها به عنوان ابزار اولیه اندیشه، بسیار مهمند و هرگز ‏نباید آنها را به بازی گرفت و با آنها به گونه دلخواه برخورد ‏کرد.‏

این متخصص زبان‌شناسی، زبان را کلید اندیشه انسان دانست و اضافه کرد: زبان و اندیشه در یکدیگر چنان ‏تنیده شده‌اند و در هم تاثیر ‏می‌گذارند که به طور یقین می‌توان گفت که هرگونه حرکتی در زبان، در دراز مدت ‏تاثیر آشکاری در اندیشه یک جامعه می‌گذارد. همواره باید ‏توجه داشت که یک جامعه در مجموع دارای یک زبان ‏واحد است در حالی که با همان زبان واحد در زمینه‌های گوناگون می‌اندیشد.‏

رئیس سابق پژوهشکده زبان و گویش سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: نابسامانی در زبان چه به صورت ‏آگاهانه و چه ناآگاهانه، نوعی ‏آشفتگی و تشتت در همه زمینه‌های اندیشه ایجاد می‌کند.‏

حجت‌الاسلام سید حسن وحدتی شبیری عضو هیئت علمی دانشگاه قم نیز در این نشست، با بیان اینکه قرآن ‏کریم به زبان عرفی نازل شده ‏است، اظهار داشت: در این کتاب آسمانی نکات مهمی نهفته است که بدون رجوع ‏به منبع وحی نمی‌توان این نکات را به دست آورد.‏

وی با طرح این سئوال که آیا قرآن مطالب مورد نیاز بشر را بیان کرده است؟ اظهار داشت: برخی افراد معتقدند ‏که قرآن کشکولی است که ‏فقط مطالب عرفی را مطرح کرده و نمی‌توان نکته‌های دقیق مورد نیاز بشر را در آن ‏مشاهد کرد. این طرز تفکر درست نیست.‏

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط در این مسائل، گفت: ما باید موضوعات را در ‏ذهن خودمان قرار دهیم و پس ‏از آن در کنار سفره قرآن بنشینیم و از غذایی که این کتاب آسمانی برای ما تهیه ‏کرده استفاده کنیم.‏

وی در ادامه افزود: البته اگر ما به احکام و موضع‌گیری دانش‌های روز مسلط باشیم می‌توانیم بفهمیم که نظر ‏قرآن در مورد آن دانش چیست.‏

کد خبر 886648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha